Ulovlige aldersgrænser
I sag C-914/19 havde Italiens øverste domstol i forvaltningsretlige sager fremsat en præjudiciel forespørgsel vedrørende rækkevidden af EU-Chartrets artikel 21 og artikel 6, stk. 1, i beskæftigelsesdirektivet (2000/78).
Sagen var opstået, idet der ifølge italiensk lov gjaldt en aldersgrænse på 50 år for at kunne deltage i udvælgelsesprøven med henblik på 500 notarstillinger.
Den nationale lovgivning var efter det oplyste begrundet i tre formål, nemlig for det første hensynet til at sikre stabiliteten ved udøvelse af notarerhvervet i en betydelig periode inden pensionering (som var 75 år), for det andet for at beskytte de notarielle prærogativers funktioner og for det tredje for at lette generationsskifte og en foryngelse af erhvervet.
EU-Domstolen skulle således tage stilling til, (i) hvorvidt den nationale lovgivning var i strid med chartrets artikel 21 og artikel 6, stk. 1, eller (ii) hvorvidt den nationale lovgivning var objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af den nationale ret, og at lovgivningen ligeledes var hensigtsmæssig nødvendig for at opfylde det pågældende formål.
EU-Domstolen udtalte, at der i visse tilfælde lovligt kan fastsættes en aldersgrænse med henblik på:
- at sikre en rimelig periode med beskæftigelse før pensionering
- at beskytte prærogativer funktioner ved et erhverv
- at lette generationsskiftet og forynge et erhverv.
Selvom disse formål var legitime, konkluderede EU-Domstolen dog, at chartrets artikel 21 og artikel 6, stk. 1, i beskæftigelsesdirektivet skal fortolkes således, at disse bestemmelser er til hinder for en national lovgivning, som fastsætter en aldersgrænse på 50 år for at kunne deltage i en udvælgelsesprøve. Årsagen hertil var, at aldersgrænsen på 50 år ifølge EU-Domstolen gik ud over, hvad der var nødvendigt for at opfylde de ellers legitime formål.

